keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Ihmemönjä

Liikaa vapaa-aikaa olis sopinu  varmasti myös tän jutun otsikoks. Oon ajatellu, että haluan tehdä mahdollisimman paljon erilaisia askartelujuttuja/kokeiluja/leipomisia niiden lasten kanssa. Ettei päivät koostu aina pelkstään siitä, että herätään, mennään ulos, tullaan sisään ja that's it.

Ja ettei valmistusprosessi tuu jotenki yllätyksenä sitte siinä lasten kanssa, niin oon päättäny kokeilla muutamia juttuja ennen lähtöä! 

Eli tänään mä päätin, että teen ihmemönjää, flubberia, goota, millä tahansa nimellä sitä nyt sitten ikinä kutsutaankaan! Tää ei siis ole sellasta joustavaa mönjää jota vois kuljetella ympäri taloa, ehkä mä kokeilen sellastaki versiota joskus, vaan tää on enemmänkin tämmönen mönjä, jolla leikitään alustan päällä.

Tässä on siis tän ihmemönjän ohje:

Eli ensin mä laitoin maissitärkkelystä kulhoon
                                                
Seuraavaks mä kaadoin veden joukkoon vihreetä elintarvikeväriä

Ja sitte sekotetaan vähitellen. Helpoiten saa sekotettua kädellä, mutta lusikallaki onnistuu!

Sitten kun mönjä on valmis (lisää vettä tai maissitärkkelystä sen mukaan mikä tuntuu itestä hyvältä), nii siihenhän voi oikeesti lyödä ilman, että käteen tai mönjän tulee mitään jälkeä!

Jos tätä mönjää käsittelee koko ajan ja esim. pyörittää käsissä, niin se pysyy kiinteenä. Heti kun lopettaa käsittelyn, niin valuu takaisin.

Ja täähän on erittäin sotkusta leikkiä, että muistutuksena ihan itellekki, että ISO alusta kun tehdään tätä lasten kanssa. Onneks tän siivoomisessa ei kuitenkaan ollu mitään ongelmia!

edit// Keksin että tästä saaa ehkä maailman rentouttavimman 
stressilelun! Oon tässä viimeisen parin tunnin ajan puristellu ja muovaillu tätä mönjää pussin sisällä ja tää on erittäin terapeuttista. Vielä kätevämpi vois itseasiassa olla ilmapallo, niin ei ainakaa tarvis pelätä liian kovaa käsittelyä!



Ei kommentteja: